Her ÅŸikayetini hava durumuna baÄŸlayanları bilirsiniz. Başı aÄŸrıyor havadan, halsizlik var havadan, dizi aÄŸrıyor havadan, terliyor havadan... Neurology dergisinde yayınlanan bir araÅŸtırma baÅŸaÄŸrısını havaya baÄŸlayanların haklı olabileceÄŸini gösterdi. Boston'da yapılan bu çalışmada 7 bin kiÅŸi 7 yıl süreyle takip edilerek havadaki deÄŸiÅŸiklikler ile baÅŸaÄŸrıları arasındaki iliÅŸki incelendi.
Havadaki hangi özellik baÅŸ aÄŸrısına neden oluyor?
1. Havadaki ani ısı deÄŸiÅŸiklikleri baÅŸ aÄŸrısına neden olabiliyor. Öyle ki, hava sıcaklığındaki her beÅŸ derecelik artış baÅŸaÄŸrısı sıklığının
% 7.5 oranında artmasına neden oluyor.
2. Hava basıncındaki artışlar da aynı ısı artışı gibi baÅŸaÄŸrılarını tetikleyebiliyor. Basınçtaki her 5 milimetrelik artış baÅŸaÄŸrılarını % 6 oranında artırıyor.
3. Havanın nemindeki deÄŸiÅŸiklikler astımlılar için sorun teÅŸkil edebiliyor ama baÅŸaÄŸrılarını etkilemiyor.
İKİ POTASYUM / BİR SODYUM (TUZ) ALIRSANIZ DAHA UZUN YAŞARSINIZ
Tuzun saÄŸlığımız için zararlı olduÄŸunu sağır sultan bile duydu buna raÄŸmen etrafıma bakıyorum da kimse tuzsuz yeme konusunda bir çaba göstermiyor. EkmeÄŸimizi tuza banıp yemiyoruz ama yemeklere (tadına bile bakmadan) tuz ekme huyumuzdan vazgeçmiyoruz. Tuz deposu turÅŸular pek çok kiÅŸi için sofranın olmazsa olmazı... Patates cipsleri ve salamura yiyecekleri saymıyorum.
Günlük alabileceÄŸimiz maksimum tuz miktarı 2300 mg olarak belirlenmiÅŸtir. Bu miktar yaklaşık iki çay kaşığına tekabül eder. Tuzun fazla miktarda alınması vücutta su tutulmasına neden olarak uzun vadede yüksek tansiyon ve kalp krizi riskini artırır. Yapılan çalışmalar tuz alımının üçte bir oranında azaltılmasının kalp krizi riski dörtte bir oranında düÅŸürdüÄŸünü göstermiÅŸtir. Buna karşılık potasyumun kan basıncını düÅŸürücü ve kalp damar hastalıklarından koruyucu bir rolü vardır. Meyve ve sebzeler zengin potasyum kaynağıdır. Bir muzda yaklaşık 400 mg potasyum vardır. Keza patates, ıspanak, pirinç ve turunçgillerde de potasyumdan zengin besinlerdir. Besinlerinizi seçerken sodyumu, tuzu ve turÅŸuyu azaltın, potasyumdan zengin gıdaları artırın.
TATLANDIRICI YERİNE ESMER ŞEKER
Yanlış beslenme alışkanlıklarını deÄŸiÅŸtirmek kadar zoru yok. 'Åžeker hem zararlı hem kalorisi yüksek, o halde tatlandırıcı kullanalım' önyargısı yüzünden pek çok kiÅŸi tatlandırıcıyla dolaşıyor. Halbuki tatlandırıcılar en az ÅŸeker kadar (hatta bazıları ÅŸekerden fazla) zararlı.
'Tatlandırıcı kullanmıyorum' diyenlerin de fark etmeden aldıkları tatlandırıcılara dikkat etmesi gerekiyor. Sakız çiÄŸnediÄŸinizde, soda, diyet kola içtiÄŸinizde, ÅŸeker hastaları için hazırlanmış tatlılarda, kahvaltı gevreklerinde hatta bazı ilaçlarda (Alka Seltzer Plus, bazı Tylenol türleri) tatlandırıcı vardır. Meyveli yoÄŸurt baÅŸta olmak üzere ambalajında 'ÅŸeker yoktur' yazan ama size tatlı gelen pek çok ürününü içinde tatlandırıcı bulunur.
Gerek hayvanlar üzerinde yapılan çalışmalar gerekse insan çalışmaları gösteriyor ki tatlandırıcıların kilo verdirme, zayıflatma gibi etkisi yok. Dahası kalori yok diye tatlandırıcı kullanan insanlar, kullanmayanlara göre daha çok yiyor ve kilo alıyor. Bilim adamları, tatlandırıcıların sadece dili kandırdığını, buna karşılık doyma hissi oluÅŸturmadığı için daha çok yememize neden olduklarını söylüyor. Örnek verecek olursak; yemek sonrası normal ÅŸekerle yapılmış bir porsiyon tatlı ile sofradan kalkmanız mümkünken tatlandırcıyla yapılmış bir porsiyon tatlıdan sonra gözünüz ikinci, üçüncü porsiyonlarda kalıyor. Diyet kola içen kiÅŸilerin kilo almalarının nedeninin de bu olduÄŸu söyleniyor.
Tatlandırıcıların da sigara alkol gibi bağımlılık yaptığını unutmayın. Tatlandırıcı yerine çok az esmer ÅŸeker kullanın.